انتخابات درافغانستان ظاهرآ خاتمه يافت!
شمشاد شمشاد


انتخابات رياست جمهورى پس از فراز و نشيبهاى فراوان به پايان رسيد.
۱۸ نفر براى رقابت در اين انتخابات ثبت نام کردند که \"حامد کرزى\"، \"يونس قانونى\"، \"عبدالرشيد دوستم \"، \"ستار سيرت \"، \"لطيف پدرام \"، \"حفيظ منصور\"، \"اسحاق گيلانى\"، \"محمد محقق \" و \"مسعوده جلال\" از چهره هاى شناخته شده انها بودند.
تشکيل شوراى نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى از سوى۱۵ نامزد اين انتخابات و موضعگيرى انها در مقابل کرزى و تقاضاى استعفاى رييس دولت انتقالى از حوادثى بود که به انتخابات رياست جمهورى افغانستان گرمى داده بود.

شبه نظاميان طالبان نيز که وعده کرده بودند به هر نحوه ممکن اين انتخابات را مختل کنند، تا روز پيش از برگزارى ان ،حملات گسترده اى به مواضع نيروهاى دولتى و بين المللى مستقر در افغانستان و شهرهاى کشور انجام دادند.
قتل۱۶ غيرنظامى در ولايت زابل به دليل دريافت کارت راى دهى، انفجار بمب در خودرو کارکنان انتخابات در ولايت ننگرهار و قتل دو زن و دو کودک ، انفجاريک بمب در مسجد محل ثبت نام راىدهندگان در ولايت غزنى و کشته شدن شش نفر و دهها عمليات ديگر که جان دهها شهروندان را گرفت ، از جمله عمليات خرابکارانه اى بود که شبه نظاميان در ماههاى اخير انجام دادند.
شبه نظاميان طالبان با انفجار يک خودرو حامل مقادير زيادى مواد منفجره در مقابل دفتر يک شرکت نظامى آمريکايى در کابل در اواخر ماه گذشته فصل جديدى از مبارزات خود را با دولت انتقالى اغاز کردند.
اين گروه در يک ماه گذشته حداقل ۱۲ بار کابل را هدف حمله راکتى قرار داد که اخرين مورد ان بامداد جمعه روى داد
. ترور فرمانده امنيتى ولايت ننگرهار و پنج پزشک سازمان پزشکان بدون مرز و دهها عمليات ديگر موجى از نگرانى نسبت به تامين امنيت انتخابات در بين دولت ، سازمان ملل و جامعه جهانى بوجود اورده بود
. در کنار اين عمليات شبه نظاميان ، شهروندان کشور با حضور در مراکز ثبت نام و دريافت کارت راى دهى، در حال دادن بزرگترين پيام تاريخ افغانستان بودند.
بيش از۵ / ۱۰ ميليون نفر کارت راى دهى دريافت کردند تا به گروههاى جنگ طلب و جامعه جهانى بگويند که اين ملت خواهان صلح و ثبات و ارامش هستند و از جنگ و خونريزى خسته شده اند.
انان روز شنبه با حضور گسترده در پاى صندوقهاى راى اين پيام خود را تداوم بخشيدند و گام بلندى در راه برقرارى امنيت و ثبات در افغانستان برداشتند.
انچه که اکنون براى شهروندان کشور و جامعه جهانى اهميت دارد، اغازفرداى ديگر است .
شهروندان افغان خواهان شروع فردا با خيالى اسوده که همراه با امنيت و ثبات باشد، هستند.

انان به تمامى تهديدات و هشدارها بى توجه شدند تا بار ديگر صلح و ارامش را با خونريزى و جنگ پذيرا نباشند. اکنون که شهروندان افغان به پاى صندوقهاى راى رفته و رييس جمهورى اينده خود را انتخاب کرده اند، سازمان ملل و جامعه جهانى و نامزد پيروز اين انتخابات بايد به وعده هاى خود عمل کنند و به برقرارى صلح در کشورنهايت کمک را بنمايند.
ساير نامزدهاى انتخابات که در اين رقابت نتوانند راى لازم را کسب کنند بايد به حضور چشمگير و غير قابل تصور شهروندان افغانستان در پاى صندوقهاى راى احترام بگذارند و از هرگونه اعمال تشنج افرين خوددارى کنند.
اينده افغانستان با برگزارى اين انتخابات مسير ديگرى يافته و بايد در اين راستا همه دست اندرکاران اين کشور براى پاکسازى مسير اين حرکت تلاش نمايند.
نتايج اين انتخابات هر چه که باشد برنده واقعى ان ملت افغانستان خواهد بود که پس از۲۵ سال زبان ديگرى بجاى جنگ و خونريزى براى بيان خواسته هاى خود بکار برده است

. چالشها

يک نامزد انتخابات رياست جمهورى افغانستان گفت : افرادى که با کارت هاى تقلبى در انتخابات شرکت کرده اند، آراى خود را به نفع يک نامزد خاص به صندوق ها ريختند. احمدشاه احمدزى روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود :
مسوولان حوزه هاى راىگيرى براى اينکه بتوانند تقلب کنند، ناظرين نامزدهاى انتخابات را نيز از حوزه هاى راىگيرى اخراج کرده اند.
اين ادعا در حالى است که سخنگوى شوراى همکارى نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى که احمدزى نيز عضو ان است ، از فراخوان ناظران توسط نامزدها خبر داده بود. احمدزى با خواندن چند شماره کارت جعلى راى دهى گفت : در يکى از حوزه هاى راىگيرى در شهر کابل نيز عده اى به دليل همراه داشتن کارت هاى جعلى دستگير شده اند. وى افزود : نمايندگان نامزدها از \"کويته \" پاکستان نيز خبر داده اند که درحوزه هاى راىگيرى اين شهر تعداد زيادى پاکستانى با کارت هاى جعلى اقدام به دادن راى کرده اند. احمدزى گفت : در \"غنى خيرشينوار\" نيز شهروندان را مجبور به راى دادن به نامزد خاصى کردند. وى افزو د : حتى نيروهاى پليس مستقر در حوزه هاى اين شهر از راى دادن شهروندان به ديگر نامزدها جلوگيرى مى کردند.
وى اظهار داشت : برخى از راىدهندگان نيز در برخى مناطق مورد ضرب و شتم مسوولان و دست اندرکاران حوزه ها قرار گرفته و از حوزه هاى راىگيرى اخراج شدند. وى اطلاعيه شوراى نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى را مورد تاييد قرار داد و گفت : تا رسيدن به اهداف خود، مبارزه خواهيم کرد.


شوراى نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى افغانستان عصر 9 اکتوبردر اطلاعيه اى اين انتخابات را غير قانونى دانست و نتايج انرا غيرقابل قبول عنوان کرد.انتخابات رياست جمهوري بدون هيچگونه خشونت و در حالي كه 15 رقيب مخالف كرزی اين انتخابات را تحريم كردند، به پايان رسيد.

به گزارش رويتر، تمامي 15 رقيب مخالف حامد كرزی، با بيان اينكه تقلب در انتخابات صورت گرفته است، اظهار داشتند كه از اين انتخابات كناره‌ گيري مي ‌كنند؛ چرا كه سيستم نظارت بر منع چند بار راي دادن درست عمل نكرده است.
با تمديد دو ساعت براي جريان راي گيري ، اين انتخابات در ساعت شش بعدازظهر به وقت محلي، 2:30 دقيقه به وقت اروپاي مرکزي پايان يافت. اين در حالي است که 15 رقيب حامد کرزي، با انتشار بيانيه مشترکي خواستار به تعويق انداختن اين انتخابات به خاطر آنچه تقلب و بي نظمي جريان راي گيري ، شدند. امضاء کنندگان اين بيانيه مي گويند نتيجه انتخابات را به رسميت نخواهند شناخت.
رئيس هيات مشترک سازمان ملل و نيروهاي بين المللي در افغانستان که بر جريان انتخابات نظارت داشت، درخواست بيانيه مذکور را رد کرد، اما معاون وي گفت: درخواست 15 رقيب حامد کرزی مورد بررسي قرار خواهد گرفت نخستین انتخابات افغانستان پس از هجوم آمریکا به این کشور و سقوط طالبان برگزار می شود. فارغ از اهدافی که آمریکا در پس این انتخابات دارد.

به هرحال افکار عمومی افغانستان انتظار دارند که بساط خشونت هر چه سريعتر از افغانستان برچيده شود و افغانستان در آرامش، گام های ساختن و ترقی را طی کند.
October 10th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات